Skrivpuff --> Oviktigt

Han sitter framför datorn, bläddrar i en massa vänners fotoalbum på Facebook, vänner som han inte träffat, och vänner som han träffat, bilderna flimrar förbi, hans vänsta hand har blivt kall, och ändå så är den handen den mest verksamma, och har så varit hela natten, speciellt pekfingret har fått jobba, musklick efter musklick.

Än är det några timmar kvar innan solen kommer upp, innan den förstör hans utsikt, blänker på hans skärm.

Musfingret stannar till på ett bröllopspar, "Dit var jag bjuden", tänker han. "Men de ler ju på bilderna, ingen ser ut att sakna mig" Han klickar vidare i bröllopsalbumet, men alla ler och ser väldigt glada ut, mushanden stelnar igen, musen släpps ur sin fångenskap, den kallsvettiga handen börjar knappa på en mobiltelefon istället, nu får mannens tumme vara arbetsmyran, "Bröllopet var i maj", tummen jobbar på, samtidigt som den gör detta så spelar mannen upp ett samtal i huvudet, "hej det är Lenita, jag undrar vad du gör den sjuttonde maj, jag ska ju gifta mig då och skulle bli så glad om du kom", samtalet snabbspolas inne i skallen, bitar av det hoppas över, och  nyanser i rösten hittas på, allt efter mannens behag.

"Hej det är Lenita, jag undrar vad du gör den sjuttonde maj, jag ska ju gifta mig då och blir ledsen om du inte kommer". Mannen lyfter på huvudet igen, på skärmen så ler bruden mot honom, han böjer sig fram, tittar länge, i hans ögon så förvandlas leendet till ett hånleende, han raderar textmeddelandena på sin telefon, och scrollar ner längst ner på brudens sida, med ett bestämt tryck så klickar han på "Ta bort som vän"

"Du var ändå inte viktig", tänker han, och klickar vidare.

Kommentarer

Usch... Riktigt bra skrivet!
Dystert, sorglig underton av ensamhet. Bra.
Min kommentar försvann. Försöker igen:

Sorgsen underton av ensamhet. Bra.
Usch ja, så lätt att det blir missförstånd genom det icke sagda orden.
marmoria sa…
Bra! Gott om plats för fantasi - det gillar vi.
disco sa…
ja bra . jag tog bort en vän igår..:)
bra hela vägen,
Anders sa…
tror ändå det var viktigt.
Sorgligt, ensamt och mångbottnat. Bra skrivet
Gillar! Jag blev berörd.

Skulle ha skrivit "han" hela vägen om jag varit du. Inte "mannen" för det tycker jag låter mer distanserat.
HannaT sa…
En bitter snubbe helt klart. Creepy. Du gav mig rysningar där.

Populära inlägg