Lust till glöden. Skrivpuff

Ryggsäcken som står mitt på golvet, verkar ha huvudrollen i vår berättelse, mannen som befinner sig i rummet, springer fram och tillbaka med grejer som han stoppar ner i dess mörka innandöme, han stannar upp mitt i en rörelse, lutar på huvudet, precis som han lyssnar efter något, händerna knyts och öppnas i någon konstig rytm som bara han själv verkar veta melodin till. Mannens kropp rycker till, hans rörelser verkar inte vara riktigt synkroniserade med resten av världen

Han ställer sig upp med ryggsäcken dinglande i en handen, utan att tveka så lämanr han rummet samtidigt som han kränger på sig ryggsäcken, händerna justerar snabbt och vant remmarna på den. Ute på gatan har gatlyktorna tänts, mannen ser ut att försöka undvika deras starka ljus, han stryker efter väggen som en orolig skugga.

Byggnaden tornar upp sig mot himlen som en svart kloss, mannen med ryggsäcken sitter på huk intill ett källarfönster, larmet skär i genom natten, han sträcker sig in genom det krossade fönstret, man hör ett dovt krasande ljud, nu börjar mannens rörelser vara mer ivriga, han tar fram en liten flaska ur ryggsäcken, sträcker sig in igen och doften av diesel sprider sakta över platsen, mannen tänder en tändsticka och släpper den igenom fönstrets gapande hål, ett svagt sken lyser upp ansiktet på mannen, hans läppar pekar uppåt i en grimasch, ljuset blir starkare, svetten på hans panna glänser.

När lågorna börjar skymta, så reser sig mannen, han packar kvickt ihop sina saker och dansar nästan över asfalten. Han kryper in i den närliggande lekplatsen lilla träkoja, en bit bort så hör man sirener. Mannen somnar i sin koja, han har uppnått det han vill.

Kommentarer

Anders sa…
Ingen eld utan glöd.
Anders sa…
Ingen rök utan eld
Solkatten sa…
Gillar hur du bygger upp scenen!
Linn sa…
Tänk så mycket som ryms i så få ord. Väcker tankar och funderingar.
marmoria sa…
Bra, särskilt första stycket.
Anna sa…
Bra, jag tycker om perspektivet- konsekvent utifrån-observerande. Och gillar detdär med rytm / melodi / synkronisering..!
Y sa…
Mmm, tycker om dina texter!
Ps. Måste tillägga, du är INTE den enda novisen här, tro mig jag vet ;), fast det där med att kommentera är svårt tycker jag oxå - ibland är det svårare än annat skrivande, jag är rädd att missuppfattas, tycker inte jag är fyndig eller varierad nog etc, etc. Brukar ändå försöka våga säga hej, spec när jag tycker om ;) Du skriver bra!
disco sa…
Det gick ju bra det där. Duktig pojke. jättebra
disco sa…
Ny vana och roligt är det.

Populära inlägg