Att köa Skrivpuff

Vilken ska jag välja idag då, cirklar runt godishyllorna samtidigt som jag sneglar mot de ringlande köerna. En liten parvel med en sån där mini - kundvagn kommer rusande längre bort i gången, mina tankar skingras lite av detta. Jag sätter mig på huk för att möta denna fartdåre i rätt nivå.
- Fartkontroll, säger jag med en hand höjd i luften.
Grabben saktar ner, ser lite förbryllad ut, tittar sig omkring.
- Va, säger han.
- Jag kollar farten härinne, säger jag, med ett litet leende på läpparna.
- Jag söker mamma, säger killen med lite darr på rösten.
- Okej, men om du inte springer så snabbt med vagnen så kanske du lättare hittar henne, säger jag.
Grabben börjar sakta backa med vagnen, han släpper mig inte med blicken förrän han kommit ut i från godisgången, då vänder han kvickt på vagnen, ger mig en sista blick och lipar åt mig. Jag ler och vinkar, sitter kvar ett tag så att han förstår att jag inte tänker jaga efter.
När jag vänder mig mot kassorna så har kön växt sig ännu längre, jag väljer den närmsta, det står en lång kvinna framför mig med en full kundvagn. Jag ställer ner min korg på golvet framför mig, kön rör sig sakta framåt. Mina fötter föser automatiskt korgen en bit, kopplar på min köhjärna, den registrerar inte mer än den behöver, sparka korg, ta två steg och vänta en stund, detta upprepas när objektet framför har flyttat sig cirka en halvmeter framåt. Orkar inte tänka mer än så, inte just nu.

Kommentarer

disco sa…
Bra grabben lungt och harmoniskt. Jag hade nog också lipat.
Beppan sa…
Härligt med fartkontrollen!!
Bra text om trist köande.
Bra med inslaget av lillgrabben. Levande och vänligt skrivet
Y sa…
Jepp, du skriver bra! :)

Populära inlägg