Skrivpuff - Händer

Händer, dessa fantastiska redskap, som så många tar för givna, de används till allt, hela tiden under vår vakna tid, utan dem är vi relativt hjälplösa. Jag tänker på dem ofta, mest mina egna, men även andras, hur de är formade, vad de gör, och vilka känslor de väcker, inte bara på den som blir berörd utan även beröraren.

Jag har valt ett yrke där jag är beroende av mina händer, deras känslighet, att uppfatta spänningar i den minsta muskel, att med olika grepp och tryck få dessa spänningar att upphöra. Jag är duktig på det, detta har jag fått höra gång på gång, långt innan jag tog det slutgiltiga steget, att säga upp mig från tryggheten på fabriksgolvet, så nu står jag snart där, utanför grindarna. Massörscertifikatat är inom räckhåll, några små steg till bara, allt jag kan lita till på nu, är mig själv, mina händer och min vilja.

Även min aikido färgas av detta med masserandet, jag förnimmer saker i mina attackerares rörelser, grepp och kroppshållningar som gör att jag snabbare än förut kan välja vad jag ska göra i varje given situation.

Så jag tar inte mina händer för givet, jag vårdar dem, tränar dem, och stretchar dem, de ska hålla länge, och göra en massa nytta både för mig och andra.

Kommentarer

marmoria sa…
Viktigt att vårda och vörda sina händer! Lycka till som heltidsmassör!

Populära inlägg