Spektakel–> Skrivpuff

De svischande ljuden runt mig stör, tränger sig in I mitt medvetande, knuffar bort koncentrationen, det är så mycket att hålla reda på, svärdet känns bara klumpigt I min hand. I spegeln framför mig ser jag instruktören, hans svärd klyver luftdemoner åt alla håll, stegen han tar är lätta med en balanserad tyngd, han flyter fram. Jag stannar upp, tar ett djupt andetag. Koncentration! Ordet ropas ut I mitt huvud, ett andetag till…
Sakta låter jag svärdet glida tillbaks in I baljan, fötterna ihop, hälarna lätt lyfta från golvet, låtsasbollar I armhålorna, beredd, väntar, och där, äntligen, instruktörens röst hörs igenom min hjärnas virrvarr. “ETT”, vänsterfot och händer rör sig samtidigt, vänster tumme knäpper ut svärdet en centimer, höger hand är där och möter när min högra fot tar mark, en liten svettdroppe letar sig genom mitt stela ansiktes skäggstubb. “TVÅ”, höger hand har nu gripit tsuka, vänster hålls lätt om tsuba, försöket till explosion från mig är patetiskt, känner hur svärdet nästan fastnar I baljan, mitt drag är inte bra, svärdet mer plöjer än skär, jag känner ett motstånd som inte ska finnas, stannar I huggets slutskede, kollar att fötter pekar framåt, vilket de självklart inte gör, speglarna framför mig verkar håna mig, jag ser att kroppshållningen inte är vad den ska vara, fötterna pekar fel och svärdet är inte centrerat.
“Vi tar det från början igen”, säger min instruktör, “denna gång lite snabbare”.

Kommentarer

marmoria sa…
Vördnad för dem som utövar något där mycket ska stämma.

Populära inlägg