Skrivpuff --> Eld

När jag kommer till platsen så är nästan hela radhuslängan där, jag nickar till höger och vänster, får någon nick tillbaka, men de flesta vänder bort blicken. “Hycklare”, tänker jag, “ni är inget bättre, ni har alla varit med, i era tankar, även om det var jag som var verktyget”.
I ögonvrån så ser jag gubben längst ut på hörnet komma mot mig, han vinglar lätt och har den omisskännliga påsen dinglande vid sin sida. “Inte hit”, tänker jag, “inte hit”, men det är försent, och han har halat upp en burk ur påsen, han låter mig inte sprätta ringen själv. Jag tar emot den ljumma burken, bryr mig inte om att den är kladdig av skum och gud vet vad.

Drycken sköljer bort svordomar, tankar och känslor, låter den rinna, känner att ölen missar lite, en tunn rännil letar sig genom skäggstubben och ner innanför skjortkragen, när jag öppnar ögonen igen, så är burken tom, gubben stirrar på mig, och sen på den tomma burken i min hand. Han rycker till sig burken, och stoppar omsorgsfullt ner den I kassen igen, och stegar sen iväg utan ett ord. Jag orkar inte ens bry mig, “han trodde väl att vi skulle stå och snacka och skråla tillsammans, hytta med näven åt himlen och förbanna allt och alla”, tanken är inte helt löjlig, men just nu så är jag inte på humör, inte med alla svidande blickar, jag känner hur de bränner, men så fort jag tittar upp så är de borta.

 Brasan brinner bra, några ungar springer nära med pinnar som de försöker få eld på, Jonssons fru försöker utan framgång, få dem att inte vara nära.
Jag kan förstå ungarna, eldens lockelse, även om min eld är av ett annat slag, och nu är det ju slut, min eld är inte ens en glöd längre, alla på gatan vet om det nu, det är bara en tidsfråga innan jag blir inkallad till förhör, eller ännu bättre för alla “blomkruksindianer” på gatan, om polisen hämtar mig.

Kommentarer

Kalle Byx sa…
Blomkruksindianer! Bra.
Pia sa…
Förlåt min bristande bildning: Vad menas med blomkruksindian?
Aiki sa…
Till Pia!

Alla dessa nyfikna grannar som lever sina liv genom andra, står bakom gardiner och dömer, gömmer sig, hukar sig bakom blomkrukor.
Bra flyt i berättandet
Tisteln sa…
bra skrivet, texten stegrar hela tiden
foxy sa…
Bra beskrivet- kan det komma en fortsättning?

Populära inlägg