Skrivpuff --> Enkla saker att fira

"Äntligen!" Jag drar igen dörren, och låser den genast, arbetsväskan får helt enkelt falla ner på golvet, "jag är fri!, tanken är lika svindlande varje gång, alla regler och klockslag gömmer sig i 5 dygn. Knäpper på datorn när jag passerar den på väg in till köket, startar vattenkokaren och börjar koka ägg. Trots att jag precis jobbat i tolv timmar så känner jag mig lätt i kroppen. Slår mig ner vid datorn en stund, kollar mailen, "inga måsten där heller".
Kör igång Totta Näslund på Spotify, klickar på random, och låter hans hesa stämma fylla rummet, vattnet till äggen har nu börjat koka, ställer ner vredet två snäpp för att få dem perfekta. Dukar enkelt med brödet kvar i påsen, och osten ställd med sin beklädnad skalad så att osthyveln kan göra sitt jobb. Utanför så hör man sju till fyra trafiken börja ta riktig fart.
Jag äter min frukost sakta, grannarna i huset börjar vakna till liv, vissa dagar så blir det rena kakafonin när alla verkar besluta sig för att hög musik är det perfekta på morgonen.
Idag verkar det bara vara alkoholisten under mig som vill dela med sig, denna morgon får jag njuta av Accepts hit  Balls to the wall, "ingen fara, det finns gott om hörselproppar, och jag sover så mycket bättre med dem i", diskar undan lite snabbt.
Sängen ser inbjudande ut, allt är nybytt, precis som det ska vara när man kliver på sin ledighet. Men först lite enkel qi-gong, inget avancerat, bara nåt för att landa ännu mer, efter några minuters rörelser så kryper jag ner. "Perfekt sätt att börja dan på, lite vila, sen får det komma precis som det vill"

Kommentarer

Tack för att du delade med dig. Det känns som att jag känner dig lite bättre nu.
Bra och målande text.
Fint berättat. Känner igen att när man stänger igen dörren om jobbet blir man pigg i anden hur trött man än var när man närmade sig den.
disco sa…
Ja precis alla friveckor börjar med nybäddat:)
HannaT sa…
Superlyxigt (sa hon avundsjukt; så där ser livet inte ut med en ettåring) (vill förstås ändå inte byta).

"osten ställd med sin beklädnad skalad" borde varit en knölig konstruktion men känns istället poetiskt perfekt.
Härlig skildring av ledighetskänslan!
Siestri sa…
Du beskriver precis som jag kände det då jag kom hem efter sista nattskiften innan ledigheten. Nice!

Populära inlägg